Mitkä ovat maissin vitamiinit

  • By Asta
  • 10 Jan, 2022

Maissi sellaisenaan on terveellinen.

Maissista ei aina tule ajatelleeksi, onko se hedelmä vai mikä se on. Totuuden nimissä on sanottava, että se on vilja. Se on hyvin yleinen viljelykasvi maailmassa ja sitä ei pidetä varsinaisena terveystuotteena. Siitähän valmistetaan alkoholia, kuituja, muovia sekä maissisiirappia. Maissin vitamiinit painottuvat B-vitamiiniin ja siinä se onkin suhteellisen erinomainen. Se sisältää myös hiukan ravintokuitua, magnesiumia sekä fosforia. Maissi tunnetaan parhaiten popcornista, joka onkin ollut suosikki monen elokuvateatterissa vietetyn hetken aikana.

Maissin vitamiinit ovat B:tä

Maissi on hyvä lähde B-vitamiinille ja varsinkin niasiinille, tiamiinille ja folaatille. Niasiini on vesiliukoinen B3 -vitamiini ja se osallistuu entsyymien toimintaan siten, että hiilihydraatit, valkuaisaineet sekä rasvat saadaan hyödynnettyä energiaksi. Toinen on tiamiini eli B1 ja se ylläpitää kehon kudosten toimintaa. Sillä on myös tärkeä merkitys muistin toiminnoissa. Folaatti on foolihappo eli vesiliukoinen B12 -vitamiini. Se on tärkeä vitamiini, koska sen puute voi aiheuttaa kasvun hidastumista, anemiaa sekä hermosto-oireita.

Maissi on hyvä lisuke perunan ja pastan tilalle. Sillä on paljon korkeampi energiapitoisuus, joten urheilijallekin on tarjolla hyvin energiaa. Suomessa on tarjolla maissia grillaamiseen kesällä ja talvella ainakin pakastemaissina. Pakastaminen ei sinällään vie sen terveysvaikutteita vaan ne säilyvät myös pakastettaessa. Maissi ja maitosuklaa ovat molemmat mielenkiintoisia tuotteita B-vitamiinien osalta. Suklaa sisältää B2 -vitamiinia eli riboflaviinia sekä B12 eli kobalamiinia.

Miten maissia voi käyttää?

Maissi on monelle tuttu tuote grillistä ja sehän yleensä kypsyy hiukan epätasaisesti grillatessa. Kun sitä grillaa, se kannattaa pyöräyttää folioon, jolloin sen voi maustaa joko voilla, öljyllä tai suolalla ennen grillaamista. Maissi ehtiikin maustumaan hyvin foliossa, joten siitä saa huomattavasti maukkaamman lisäkkeen kuin ilman foliota. Maissia ei tarvitse kypsentää grillissä kuin vartin verran ja silloin se on herkullisimmillaan.