Mitä on kikhernepasta?

  • 19 Aug, 2022

Kikhernepasta on herkullista.

Kikherne eli kahviherne kuuluu hernekasveihin. Se on hyvin vanha viljelyskasvi, jota on käytetty perinteisesti Lähi-Idässä, Intiassa ja Välimeren maissa. Tunnettuja kikherneestä valmistettuja ruokia ovat falafel ja hummus. Kikhernepasta on uudempi tulokas. Se on helppo ja monelle maittava tapa lisätä tätä terveellistä raaka-ainetta ruokavalioon. Siinä on proteiinia sekä hyviä hiilihydraatteja ja kuituja, jotka tasaavat verensokeria ja pitävät pitkään kylläisenä.

Monikäyttöinen kikhernepasta

Voit käyttää kikhernepastaa aivan samalla tavalla kuin tavallista vehnäpastaakin. Kaiva siis esiin parhaat pastareseptisi ja korvaa pasta kikhernepastalla. Maku ei ainakaan huonone, mutta terveellisyys nousee kohisten. Voit tehdä makaronilaatikkoa joko perinteiseen tyyliin tai kasvisversiona, makaronipataa monenlaisin lisukkein, italialaista pasta carbonaraa, amerikkalaista juustomakaronia sekä monenlaisia herkullisia pastasalaatteja.

Kierremakaroni eli fusilli on yksi koristeellinen pastamuoto, joka on saatavilla myös kikhernepastassa. Siksi se sopiikin hyvin sellaisiin ruokiin, joihin halutaan näyttävyyttä. Pastasalaatit ovat tästä hyvä esimerkki. Salaatissa hauska muoto pääsee oikeuksiinsa paremmin kuin vaikkapa makaronilaatikossa, mutta ilman muuta sitäkin voi tehdä kaikenlaisesta pastasta. Lapsista on hauska syödä välillä muun näköistä pastaa kuin perusmakaronia.

Vinkit hyvän kikhernepastasalaatin tekemiseen

Keitä pastaa minuutti tai kaksi kauemmin kuin ohjeessa. Jäähtyessään pasta napakoituu hieman. Lisää reilusti salaatinkastiketta vielä kuumaan pastaan ja anna jäähtyä vasta sitten. Näin pasta imee kastiketta itseensä ja tulee herkulliseksi. Voit vielä lisätä salaatinkastiketta lopuksi. Voit käyttää valmiskastiketta tai tehdä sen itse. Tässä yksinkertainen kastikeresepti: Sekoita desilitra ruokaöljyä, kaksi ruokalusikallista viinietikkaa, saman verran sinappia ja hunajaa sekä silputtua tuoretta ruohosipulia. Lisää jäähtyneen pastan joukkoon haluamiasi salaattivihanneksia ja vaikka broileria, fetajuustoa, tofua tai salamikuutioita. Nam!